نشریه خصوصی مهدی جمالیان

اخبار - مقالات - نظرات - دانستنیها - مطالب علمی کاربردی

نشریه خصوصی مهدی جمالیان

اخبار - مقالات - نظرات - دانستنیها - مطالب علمی کاربردی

جام جهانی و رشد نجومی درآمدها

فوتبال روز به روز چهره جهانى تر و مردمى ترى به خود مى گیرد. استقبالى که امروز در سطح جهان از جام جهانى مى شود اصلاً قابل مقایسه با دوره هاى قبلى نیست و حالا مى توان گفت در خیلى از کشورها این جام جهانى همپاى بازیهاى المپیک که انواع و اقسام ورزش ها را در بر دارد محبوب است، حداقل از نظر تماشاگر تلویزیونى.
مقایسه این جام با جام هاى گذشته آمار شگفت آورى را نشان مى دهد و به ویژه از نظر مبلغ حق پخش تلویزیونى، اصلاً این جام با گذشته قابل مقایسه نیست. براى جام جهانى ۹۸ فرانسه فیفا مبلغى معادل ۹۰ میلیون یورو از فروش حق پخش تلویزیونى درآمد داشت، در حالى که این مبلغ در جام جهانى آلمان به ۹۱۰ میلیون یورو رسیده است و اکنون سپ بلاتر که این رشد صددرصدى در دوران حکومت او بر فیفا صورت گرفته به این پیشرفت افتخار مى کند. در حالى که خیلى از منتقدان معتقدند امروز فوتبال به یک شو تبلیغاتى تبدیل شده و روز به روز از روح اصلى خود فاصله مى گیرد و پیش بینى مى شود جام جهانى که تا چند روز دیگر آغاز مى شود چیزى حدود ۵ میلیارد نفر از سراسر جهان تماشاگر تلویزیونى خواهد داشت.
هنگامى که ایتالیا در سال ۱۹۸۲ در بارسلونا جام قهرمانى را بالاى سر برد ساعت پخش فوتبال در سراسر جهان براى کلیه بازیها ۶۵۰۰ دقیقه بود در حالى که این ساعت در جام جهانى ۲۰۰۲ به
۴۳۵/۴۱ دقیقه رسید و براى جام در پیش، این آمار فقط شامل بازى افتتاحیه آلمان - کاستاریکا است.

اسپانسرها
این انقلاب در درآمدهاى تبلیغاتى هم به چشم مى خورد. ۱۶ سال پیش و در جام جهانى ،۹۰ایتالیا مبلغى معادل ۶۵ میلیون یورو از ۱۰ اسپانسر این مسابقات درآمد کسب کرد در حالى که آلمان اکنون از ۱۵۰ اسپانسر خود ۶۵۰ میلیون یورو درآمد داشته. آدیداس و کوکاکولا بزرگترین سهامداران تبلیغات جام جهانى هستند که اولى قراردادى ۲۵۰ میلیونى براى ۸ سال تبلیغات و دومى قراردادى ۲ برابر آدیداس (چه از نظر مبلغ و چه از نظر سال) انعقاد کرده است.
بازیکنان حاضر در این جام هم از درآمدهاى بالاى تبلیغاتى سود مى برند که بین آنها رونالدینیوى برزیلى با ۴۷ میلیون یورو بیشترین درآمد را دارد. او امسال توانست ستاره انگلیس دیوید بکام را با اختلاف زیاد پشت سر بگذارد. بکام که همیشه سردمدار تبلیغات بود امسال فقط ۲۳ میلیون از تبلیغات به جیب زد و در جمع ۲۰ بازیکن پردرآمد امسال تنها نماینده ایتالیا الساندرو دل پیرو است که با ۶/۱۸ میلیون یورو درآمد در رتبه شانزدهم جهان است.
بلیت ها
در مقایسه با درآمدهاى کلان تبلیغاتى، فروش بلیت در آلمان چندان چشمگیر نیست و اگر فرض کنیم تا شروع بازیها تمام بلیت ها فروخته شود باز هم آلمان دومین میزبان پرتماشاگر تاریخ جام جهانى خواهد بود.
شمار تماشاگران در این جام با فرض پر بودن تمامى استادیوم ها به ۳ میلیون و ۷۰ هزار نفر مى رسد در حالى که جام جهانى ۹۴ امریکا ۳ میلیون و ۵۸۷ تماشاگر زنده داشت و البته در آن زمان تعداد مسابقات ۵۲ بازى در مقابل ۶۴ بازى امروز بود. میانگین تماشاگران حاضر در استادیوم در امریکا به ۶۶۹۹۱ هوادار در هر مسابقه مى رسید که آمارى جالب براى کشورى است که تنها ۱۷ درصد از مردم آن فوتبال تماشا مى کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام با تشکر از زحماتتون اگر فرصت داشتید یک سری به این ادرس بزنید مطالبش بسیار جالبwww.alcoran.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد